Tips til at komme igennem julen uden stress

BALANCE I JULEN

Først og fremmest vil vi gerne ønske dig en glædelig december. Vi håber, at du husker at nyde denne hyggelige hjertevarme tid med dine nære og kære, og at du har muligheden for at fokusere på nærvær, hygge og traditioner.

For de fleste bringer ’decemberhyggen’ en masse lækkerier med sig i form af kalorierige måltider og snacks: æbleskiver, konfekt, pebernødder og alkohol.

Meget af dét samvær vi har, er ligeledes i højere grad indendørs og stillesiddende grundet kulden og mørket. Motivationen – og i det hele taget fokus på den sunde livsstil – er sjældent i højsædet i netop december måned.

For mange er resultatet en masse stress i december, hvor man har dårlig samvittighed over usund kost, manglende aktivitet og ændringer i kropsvægten for så at vende og op ned på det hele i januar. “Januar er sundhedsmåned og december er ’hygge’ måned.” Ergo går mange ’all-in’ på det usunde i julen og herefter ’all in’ på sundhed i januar.

Men skal det virkelig være så sort/hvidt?

Hvad nu hvis vi sagde til dig, at du kan komme igennem julen uden stress og frustration, og at det kan gøres på en sundere og mere aktiv måde? For det kan du – og så er der endda samtidigt plads til lækker julemad, gløgg og æbleskiver.

Det handler om mindset og de gode valg for dig selv.

Vi har derfor samlet nogle konkrete fif nedenfor, som du forhåbentligt kan tage med dig her i december måned og igennem den søde juletid, så du kan komme positivt og genopladt ind i det nye år.

Husk selvforkælelse kan være mange ting! Det behøver ikke altid at være lig med slik, kage, chips og alkohol. Selvforkælelse kan også være en gåtur i den friske luft. Det kan være en dejlig massage, en ansigtsmaske, at lytte til afstressende musik med et stearinlys tændt, et lækkert nærende måltid, et havdyp. Dét at ’nyde livet’ kan gøres og tænkes på mange måder. De små øjeblikke i livet er vigtige – også når det gælder at gøre noget godt for dig selv.

 

  • Acceptér at vægten går op og ned før- under og efter julen. Husk, at det er okay at vægten svinger – Det er helt normalt. Vores krop svinger alt efter hvor vi er i livet, og hvilken situation vi står i mentalt. Vores vægt påvirkes af mange ting – alt lige fra søvn, væskebalance, hormonbalance, cyklus, fordøjelse, stress, anderledes kost, saltbalance og muskelømhed. Vi kan alle snildt svinge nogle kg. Slå ikke dig selv oveni hovedet pga. det. Pak din badevægt væk, hvis dens eneste funktion er, at give dig stress og frustration. Tallet definerer ikke dit værd som menneske!

 

  • Få frisk luft hver dag. Det behøver ikke at handle om hverken puls, tid, antal skridt eller distance, men bare at du kommer udenfor. Så kan du altid være kreativ, om hvorvidt det skal være i løb, gang, med en lydbog i ørene osv. – tænk at det som et lille pusterum mentalt. Det er godt for dig mentalt og for din nattesøvn.

 

  • Tag din sociale aftale ud på en gåtur med en kaffe (og vores bar :-)) i hånden i stedet for at sidde stille ned i sofaen- eller på en café. Du kan også gøre din sociale aftale til en træningsaftale. På den måde kan du kombinere det sociale med sjov fysisk aktivitet. Træning bliver oftest lidt sjovere, når det er sammen med andre.

 

  • Du behøver ikke at gå ’all-in’ alle dage i julen, ’bare fordi det er jul’. Spis én portion ad gangen, og nyd maden. Spis ikke for hurtigt, og lad der gå lidt tid, inden du spiser portion nr. to. Oftest er vi mætte allerede efter første omgang, men det tager hjernen lidt tid at registrere, at maven faktisk er mæt.

 

  • Prøv at undgå at tænke ´Nu har jeg jo alligevel spist usundt til ét måltid, så nu kan jeg ligeså godt spise usundt hele dagen og alle dagene’ – Det behøver du ikke. Du kan spise din normale nærende kost til de andre måltider, når du ikke er til julearrangementerne. Oplever du, at du spiser mere til juleaften og diverse juledage, så hav ikke dårlig samvittighed dagen efter. Din krop har allerede brugt det dagen efter. Så har du bare lidt ekstra energi. Du vender bare tilbage til dine normale rutiner efterfølgende alligevel, så stress ikke over det.

 

  • Er du ikke hjemme i julen, så må du spise dét, du har til rådighed og nyde variationen i kosten og fokusere på, at du har tid sammen med din familie – Stress ikke over det. Du kan med fordel tage et par af vores proteinbarer med dig som et sundere alternativ, til hvis du skal være væk hjemmefra i længere tid

 

  • Mærk hele tiden efter. Dét at forspise sig selv, er ikke en rar følelse, så som tidligere nævnt, spis én portion ad gangen og NYD den. Læg kniven og gaflen ned på tallerkenen imellem hver bid.

 

  • Sørg for at drikke nok vand i løbet af dagen og prøv ikke at gå amok i alkoholmængderne i julen – du kan altid erstatte noget af det, med alkoholfrie alternativer.

 

  • Husk, det er tilladt at sige ’Nej tak’. Sig ’Ja tak’ fordi du oprigtigt har lyst. Det er også okay at tilvælge sundere alternativer og du kan – feks. Bruge vores barer. Du kan endda lave lækre opskrifter med dem, som du kan finde lige HER

 

  • I forhold til fysisk aktivitet i julen, så husk at alt tæller. Det ikke altid er nemt at motivere sig selv til at træne, men når du først går i gang, så giver det en positiv følelse fysisk og mentalt. Ofte får du mod på mere, når du først er i gang. Det kan være alt lige fra en lille gåtur, til 25 squats og 25 mavebøjninger du laver foran fjernsynet i stedet for at ligge på sofaen. Det kan være, at du går eller tager cyklen i stedet for at køre osv.

 

  • Gå offline! Dyrk roen. Dyrk nærværet uden forstyrrelser fra sociale medier, mails, beskeder osv. Det er så vigtigt at være tilstede i sit eget liv. Det er alt for sjældent vi husker at være offline. Udnyt fridagene til at lægge telefonen væk.

 

  • ’Unfollow’ profiler på sociale medier i dit feed, hvis de trigger negative følelser hos dig. Der kan florere mange perfekte ’glansbilleder’ og indhold fra personers egne ’highlights’ i julen, der kan fremprovokere følelsen af utilstrækkelighed, ensomhed, kropsstress mm. Fordyb dig og fokuser på dit eget liv.

 

  • HUSK, det er kun jul én gang om året – Det er IKKE dét du tager på af! Det er en tid der skal nydes, uden at give dig selv dårlig samvittighed. Du kan godt tage lidt på i vægt pga. væske, da kroppen får anderledes mad, og nok lidt mere sukker, fedt og måske alkohol, men det forsvinder igen, når du vender tilbage til rutinerne.

 

Vi håber at ovenstående kan bruges i denne tid. Nyd julen med dine nære og kære. Dyrk nærværet og hyggen. Dyrk dig selv og dine egne behov, der giver dig energi og oplader dig til et nyt år.

Husk på, det hele skal nok gå. Det handler i sidste ende om de gode valg og det gode, positive og løsningsorienterede mindset.

Vi tror på dig! Husk du har kun ét liv – og du alene er ansvarlig for din egen sundhed, mentalt og fysisk.

RIGTIGT GLÆDELIG JUL.

De kærligste decemberhilsner,

Cecilie Lind og resten af teamet i The Protein Kitchen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *